Turski TUSAS spreman da ponudi Hurjet kao osnovni avion za obuku u NATO zemljama

Vreme čitanja: oko 2 min.

Foto: Omer Taha Cetin / AFP / Profimedia

Generalni direktor korporacije Turkiš Aerospejs Indastri (Turkish Aerospace Industry - TUSAS/TAI), Mehmet Demiroglu, izjavio je da bi njihov avion Hurjet mogao postati platforma za obuku pilota zemalja članica NATO.

Zainteresovanost za ovaj napredni trenažni avion sa jednim motorom, sposoban da dostigne nadzvučnu brzinu, sve više raste: Tursko ratno vazduhoplovstvo već je naručilo 12 primeraka, dok ga je i Španija izabrala kao potencijalnu zamenu za Northrop SF-5, koji se koristi za obuku pilota borbenih aviona.

Demiroglu navodi da očekuje da broj domaćih porudžbina poraste i do 100 aviona, koji bi zamenili američki T-38 Talon u službi turskog vazduhoplovstva, piše Aviation Week. Za takvu narudžbinu potrebna je dozvola Izvršnog odbora za odbrambenu industriju u Ankari, ali Demiroglu kaže da se nada da bi odluka mogla biti doneta ove godine.

Foto: Omer Taha Cetin / AFP / Profimedia

Očekuje se da TUSAS u narednim nedeljama potpiše sporazum sa Erbasom u Španiji o zajedničkom prilagođavanju aviona potrebama španskog vazduhoplovstva. "Ovo nam govori da imamo dobar proizvod. Kada Tursko i Špansko ratno vazduhoplovstvo počnu da ga koriste, ova platforma bi mogla postati osnovna platforma za obuku pilota NATO zemalja", rekao je Demiroglu za Aviation Week.

Razvoj trenažnog mlaznjaka sa motorom General Electric F404 započet je kao privatna inicijativa kompanije 2017. godine. Prvi prototip poleteo je u aprilu 2023, dok je drugi, konfigurisani kao laki borbeni avion, poleteo u novembru iste godine.

Foto: Turkish Aerospace

Test piloti turske namenske industrije već su demonstrirali nadzvučne sposobnosti aviona, probivši zvučni zid u oktobru prošle godine, a početkom ovog meseca dostigli su brzinu od 1,2 Maha.

U februaru je špansko ratno vazduhoplovstvo opisalo Hurjet kao "dobro pozicioniran" za zamenu aviona SF-5, nakon što je komandant španskog vazduhoplovstva, general Fransisko Brako Karbo, leteo u jednom od prototipova.

Foto: Turkish Aerospace

Nekoliko evropskih zemalja, uključujući Francusku, Nemačku i Ujedinjeno Kraljevstvo, razmatra buduće opcije za naprednu obuku pilota u mlaznim avionima. Velika Britanija planira da ranije nego što je prethodno najavljeno zameni svoje BAE Sistems Hok T2 avione, čije povlačenje je ranije bilo predviđeno za 2040.

S obzirom na trenutnu geopolitičku situaciju između Evrope i SAD, kao i na težnju evropskih zemalja da se više oslanjaju na domaće resurse, Hurjet postaje jedna od dve realne opcije za obuku pilota – druga je italijanski Leonardo M-346.

(Aero.rs)