Vreme čitanja: oko 4 min.
Ko će sve leteti za Air Serbia tokom letnje sezone: Bulgaria Air, KlasJet, GetJet...
Vreme čitanja: oko 4 min.
Povećani obim saobraćaja u periodu nakon pandemije korona virusa dao je vetar u leđa srpskog avio-prevoznika. U prethodne dve godine zabeležen je profit u poslovanju zbog čega se kompanija odvažila da poveća flotu aviona
Air Serbia će prema aktuelnim planovima povećati svoju flotu za deset aviona tokom ove letnje sezone. Dodatne letelice za srpskog nacionalnog avio-prevoznika nabavljaju se kako putem dugoročnih (dry-lease) tako i kratkoročnih (wet-lease) lizing aranžamana. To istovremeno znači da će putnike Air Serbia na određenim letovima opsluživati strane posade.
Od ATR 72 do Airbus A330
Povećani obim saobraćaja u periodu nakon pandemije korona virusa dao je vetar u leđa Air Serbia. U prethodne dve godine zabeležen je profit u poslovanju zbog čega se Air Serbia odvažila da poveća flotu aviona.
Broj francusko-italijanskih ATR 72-600, inače okosnice Air Serbia u regionalnom avio-saobraćaju, ove sezone biće povećan. Air Serbia je sa Nordic Aviation Capital potpisala ugovor o dugoročnom najmu tri ATR 72-600 čije se isporuke uskoro očekuju. Prvi avioni već su ofarbani u šemu bojenja Air Serbia o čemu je Aero.rs ranije pisao.
Dodatne kapacitete treba da obezbede i dva široktrupna aviona Airbus A330-200 koje je Air Serbia već godinama pokušavala da nabavi. Ministar finansija Siniša Mali izjavio je početkom marta na Kopaonik biznis forumu izjavio da će dodatni A330 biti isporučeni u julu i septembru ove godine, a kasnije se pojavila informacija da je reč o avionima nekadašnjeg partnera i suvlasnika srpske avio-kompanije - Etihad Airways.
Mada potvrde o kojim se tačno avionima radi još uvek nema, Aero.rs je detaljnije istražio koji bi vazduhoplovi iz bivše flote UAE prevoznika mogli da lete za Air Serbia.
Ono o čemu se ovih dana takođe govori je i uvođenje u upotrebu novog tipa aviona. Srpska nacionalna avio-kompanija po svemu sudeći namerava da u najskorije vreme ponovo uvede u saobraćaj na svojim letovima avione brazilskog proizvođača Embraer.
Ovi vazduhoplovi leteli su u mreži Air Serbia do sredine februara 2024. godine ali su povučeni nakon raskida saradnje sa Marathon Airlinesom koji je obezbeđivao letelice za prevoznika iz Beograda.
U jeku letnje sezone se očekuje uvođenje dodatnih E-Jet aviona u flotu Air Serbia, ali ovog puta u pitanju je dugoročni dry lease aranžman, odnosno avione će leteti posade Air Serbia koja će biti odgovorna i za sve ostalale segmente operacija. Reč je navodno o dva Embraer E195, a više o tome možete pročitati u posebnoj vesti.
Wet-lease avioni još uvek značajan deo flote
Problemi u globalnom lancu snadbevanja, nikada veća potražnja za korišćenim avionima i posledično visoke cene zakupa primorali su Air Serbia da u svoju flotu, makar privremeno, doda i vazduhoplove stranih avio-kompanija. Reč je naravno o wet-lease aranžmanima koji kompaniji Air Serbia svakako nisu strani.
Ovakva vrsta najma podrazumeva da avio-prevoznik pored samih aviona od druge firme iznajmljuje i njenu posadu, a njoj delegira održavanje i osiguranje letelica (ACMI - Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance). To znači da će posadu činiti piloti i kabinsko osoblje kompanije koja iznajmljuje avione.
Prema pisanju dobro obaveštenog portala Ex-Yu Aviation News, za Air Serbia će dodatne kapacitete obezbeđivati nekoliko stranih firmi.
Pored već pomenutih dugoročno iznajmljenih Embraer letelica, putnike srpske avio-kompanije već prevozi jedan E190 Bulgaria Air. Reč je o letelici LZ-PLO koja je u utorak 16. marta započela letove za Air Serbia na linijama ka Frankfurtu (FRA) i Podgorici (TGD). Već u junu se očekuje dolazak još jednog E-Jet iz flote Bulgaria Air.
Iz Bugarske bi uskoro mogao da stigne i jedan Airbus A320. Ex-Yu Aviation News navodi da je Air Serbia od jedne bugarske ACMI kompanije obezbedila A320 sa 174 sedišta čija se isporuka navodno očekuje već krajem ovog meseca.
Mogući problem za nacionalnog avio-prevoznika potencijalno predstavljaja činjenica da avioni njenih najvećih partnera kada je u pitanju iznajmljivanje vazduhoplova možda neće leteti. Tri Boeing aviona litvanskih prevoznika KlasJet i GetJet Airlines prema pisanju Ex-Yu Aviation News neće leteti za Air Serbia posle aprila.
Prema podacima FlightRadar24, za Air Serbia u trenutku pisanja ovog teksta lete tri B737-800 registracija LY-UNO (GetJet), LY-MGM (KlasJet) i LY-BBN (KlasJet). Sa druge strane, sprki prevoznik leti i sa tri A320 GetJeta (LY-MAL, LY-WIZ i LY-GYM) koji bi po svemu sudeći mogli još neko vreme da se zadrže u floti.
Trenutno nije poznato hoće li se još neki avion iz flote GetJet (privremeno) pridružiti Air Serbia. Podaci Planespotters.net pokazuju da GetJet u svojoj floti ima još tri A320 - LY-FAS, LY-NOW i LY-WIL koji trenutno lete za španski Vueling.
Air Serbia se i prethodne letnje sezone u velikoj meri oslanjala na kapacitete ACMI kompanija, pre svega zbog velike ekspanzije i operativnih izazova koji su iz nje proizašli. Korišćeni su avioni KlasJet, Dan Air, DAT, Marathon Airlines, LEAV Aviation i drugih firmi. Za Air Serbia leteo je i rumunski AirConnect sa ATR 72 avionima, a dve firme su veoma brzo okončale svoju saradnju.
Kratkoročno iznajmljivanje dodatnih aviona nije nepoznanica u komercijalnom avio-saobraćaju, pogotovo tokom letnje sezone kada se tradicionalno planira veći broj polazaka. Air Serbia je prema podacima ch-aviation u junu 2023. godine bila jedan od najvećih svetskih korisnika letelica iz ACMI aranžmana, obavivši sa njima 911 letova za svega mesec dana.
(Aero.rs)
Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.