Erbas i Boing i dalje ispod plana: Jun pokazao da dva najveća proizvođača i dalje ne uspevaju da uhvate ritam

Vreme čitanja: oko 4 min.

Foto: Shutterstock

Evropski Erbas i američki Boing proizveli su tokom juna 2025. ukupno 105 komercijalnih aviona – 60 ih je izašlo Erbasovih proizvodnih pogona u Evropi i Kanadi a 45 iz Boingovih pogona u Sjedinjenim Američkim Državama. Iako zbir deluje impresivno, dubinska analiza pokazuje da se oba proizvođača i dalje suočavaju sa teškoćama u dostizanju planiranih mesečnih i godišnjih ciljeva, posebno kada je reč o uskotrupnim modelima koji čine okosnicu globalne putničke avijacije, piše Flight plan.

Uskotrupci

Ukupno 87 od 105 proizvedenih aviona bili su uskotrupci, dok su preostalih 18 pripadali kategoriji širokotrupnih letelica. Erbas je u junu proizveo 46 aviona iz porodice A320neo, što je već četvrti mesec zaredom ispod ciljanih 50 aviona mesečno. Boing je proizveo 35 primeraka modela 737 MAX, što je manje od nivoa od 38 mesečno koji mu je u maju odobrila američka Federalna uprava za avijaciju (FAA).

Foto: Shutterstock

Uprkos odstupanjima od planova, oba programa pokazuju znake stabilizacije. Kod Boinga, proizvodnja 737 MAX se konsoliduje uprkos prethodnim problemima u lancu snabdevanja i kontroli kvaliteta. Kod Erbasa, A320neo ostaje najvažniji proizvod, ali uska grla u isporuci motora – pre svega iz Safrana – i dalje ograničavaju tempo finalizacije aviona. Kompanija trenutno ima oko 40 proizvedenih A320neo primeraka bez ugrađenih motora.

U međuvremenu, proizvodnja A220 zadržala se na stabilnom nivou: u junu je proizvedeno šest aviona A220-300. Iako Erbas planira da do 2026. podigne proizvodnju na 14 aviona mesečno, analitičari smatraju da je to teško ostvarivo u aktuelnim uslovima, posebno uzimajući u obzir da knjiga narudžbina za ovaj model trenutno sadrži nešto više od 500 neisporučenih primeraka.

Foto: Jennifer Buchanan / AFP / Profimedia

Širokotrupci

Boing je u junu proizveo šest aviona tipa 787, što je iznad trenutnog cilja od 4–5 mesečno. Kompanija se i dalje oslanja na isporuke iz ranije proizvedenog lagera, koji sadrži još 25 neisporučenih 787 aviona. Cilj Boinga je da sve te avione isporuči do kraja godine, paralelno sa postepenim povećanjem proizvodnje – na sedam mesečno do kraja 2025. i deset mesečno do 2026.

Boing je dodatno proizveo po dva primerka modela 767 i 777F. Očekuje se da proizvodnja 767-300F bude obustavljena do 2027. godine, dok se novi 777-8F očekuje na tržištu krajem decenije. Na linijama se trenutno nalazi 26 primeraka 777X (ne računajući četiri testna), ali avion i dalje čeka sertifikaciju, koju Boing planira da dobije do kraja godine – iako nije isključeno da će proces biti pomeren u 2026.

Foto: Blondet Eliot/ABACA / Abaca Press / Profimedia

Kod Erbasa, u segmentu širokotrupaca proizvedeno je sedam aviona A350, što predstavlja oporavak u odnosu na samo jedan proizveden primerak u maju. Ipak, ciljevi kompanije – deset mesečno do 2026. i dvanaest do 2028. – prema oceni Forecast International-a deluju preambiciozno. Kompanija je ranije najavila da će tokom 2025. tempo ostati na oko šest mesečno.

A330neo je zabeležio samo jednu proizvedenu jedinicu u junu, što je ispod cilja od četiri mesečno. Erbas za sada ne planira povećanje proizvodnje ovog modela, već je fokusiran na stabilizaciju isporuka.

Foto: Shutterstock

Isporuke: Ravnoteža uz minimalna odstupanja

Prema procenama Forecast International-a, Boing je u junu isporučio ukupno 58 aviona, dok je Erbas isporučio 57.

Kod Boinga, od 42 isporučena uskotrupna aviona, 40 su bili 737 MAX 8, a dva 737 MAX 9. Što se tiče širokotrupaca, isporučeno je devet aviona 787 (sedam u verziji -9 i dva -10), četiri 777F, dva 767-300F i jedan 767-2C.

Erbas je isporučio 51 uskotrupni avion, uključujući 11 A220-300 i 40 aviona iz porodice A320neo (jedan A319neo, 20 A320neo i 19 A321neo). U segmentu širokotrupaca isporučena su četiri A350-900 i dva A330-900neo.

Foto: Shutterstock

Uprkos dominaciji na tržištu, A320neo se pokazuje kao najosetljiviji segment Erbasove proizvodnje. U prvih šest meseci 2025. prosečna mesečna isporuka ovog modela bila je samo 38 jedinica. Kako bi se dostigao godišnji cilj od 600 isporučenih aviona, Erbas bi morao da u drugoj polovini godine isporučuje gotovo 62 A320neo mesečno – što je, prema oceni analitičara, teško ostvarivo, čak i uz isporuku pomenutih 40 trenutno „nepotpunih“ aviona.

Kompanija tradicionalno beleži skok isporuka u drugoj polovini godine, ali to možda neće biti dovoljno da se anulira zaostatak iz prvog polugodišta.

Oba proizvođača ulaze u drugo polugodište 2025. sa ograničenim prostorom za greške. Kod Erbasa, fokus ostaje na povećanju tempa isporuka A320neo i stabilizaciji proizvodnje A350. Kod Boinga, stabilna proizvodnja 737 MAX i napredak ka sertifikaciji 777X ključni su za uspešan završetak godine.

Problemi u lancima snabdevanja, regulatorna ograničenja i konkurentski pritisci i dalje oblikuju operativni pejzaž dve najveće avio-kompanije na svetu. Iako su u junu zabeleženi znaci stabilizacije, ostaje da se vidi da li će drugi deo godine doneti ispunjenje ambicioznih ciljeva ili još jednu korekciju očekivanja.

(Aero.rs)