Vazduhoplovna armada u akciji: Rat iz vazduha protiv vatrene stihije u Severnoj Makedoniji

Vreme čitanja: oko 6 min.

Od početka intervencije do petka, tim srpskog MUP-a izbacio ukupno je 157 tona vode na površinu pod požarima

Foto: Dragan Cvetić

Požari koji već više od nedelju dana bukte širom Severne Makedonije i napori da se oni stave pod kontrolu sakupili su u zemlji "gde večno sunce sja", vazduhoplovne vatrogasne snage iz skoro celog regiona.

Kako je Aero.rs izvestio još dok je crveno obojeni Kamov Ka-32 Helikopterske jedinice MUP-a Srbije sa pripadnicima HJ i Sektora za vanredne situacije bio na putu ka Severnoj Makedoniji, Srbija je među prvima odgovorila na zahtev za pomoć susednoj državi.

Slovenija je takođe poslala dva helikoptera, vojni Eurocopter AS532L Cougar (nešto starija varijanta H215 Super Puma koji koristi i MUP Srbije) i policijski Leonardo (Agusta Westland) AW169.

Foto: Dragan Cvetić

Dva helikoptera su inicijalno poslata na pet dana, a s obzirom na to da se ova pomoć pruža kroz Mehanizam civilne zaštite EU, Evropska komisija će subvencionisati 75% troškova transporta. Ukupni trošak angažovanja iznosi 400.000 evra, saopštila je Kancelarija za komunikacije Vlade Republike Slovenije.

Prema dostupnim podacima, helikoper Cougar može u jednom naletu u podvešenoj korpi sa vodom poneti do 2500 litara. Iako vizuelno skoro identična H215 Super Puma nosi do 4.500 litara.

Na svom putu slovenački helikopteri sleteli su u Podgoricu, na aerodrom Knjaz Danilo (poznat i kao Golubovci) gde im se priključio i Bell 412EPI crnogorske vojske odakle su se zajedno uputili ka požarištima u Severnoj Makedoniji.

Foto: FAcebook/Ministarstvo odbrane Crne Gore
Foto: FAcebook/Ministarstvo odbrane Crne Gore

Crnogorski helikopter nije jedini Bell 412 koji je uključen u gašenje požara u nekada najjužnijoj jugoslovenskoj republici: i MUP Severne Makedonije (MBP - Министерство за внатрешни работи) koristi jedan helikopter ovog tipa, koji na požar može izbaciti oko 1400 litara vode u jednom naletu.

MVR je u borbu sa požarima od prvog dana uključio i znatno veći Mi-171 helikopter. Samo u subotu (20.juli) dva helikoptera su izbacila 68 tona vode, saopštilo je severnomakedonsko ministarstvo unutrašnjih poslova.

Foto: Dragan Cvetić

Bell 412 je u 20 naleta izbacio 30 tona vode, a helikopter Mi 171 je u 14 naleta izbacio 38 tona vode. "Na ovaj način je sprečeno da se požar proširi ka selima, ali na višim mestima i u područjima sa gustim šumama požar još uvek nije lokalizovan i još je aktivan", navodi MVR.

Dan ranije - u petak - MVR je objavilo da je njihov Bell 412 na požar koji je izbio na planini Serta, između štipskih sela Dragoevo i Selce u 26 naleta izbacio je 39 tona vode.

U četvrtak policijski Mi-171 je dejstvovao na planini Serta, na teritoriji opštine Negotino, na požaru kod sela Podles, na teritoriji Kavadaraca i na požaru na teritoriji Radoviša gde je u 32 naleta izbacio preko 80 tona vode.

Istog dana Bell 412 angažovan je na požarima na vrhu Lisec, između sela Gornje Jabolčište i Drenovo, i na planini Serta, selo Kalanjevo. U 27 naleta izbacio je preko 40 tona vode; zajedno sa vatrogascima koji su bili na terenu i ostalim vazduhoplovima na terenu, radilo se na lokalizaciji vatrenih stihija, saopštilo je severnomakedonsko ministarstvo unutrašnjih poslova.

U gašenju požara - što im je i jedna od misija - učestvuju i raspoloživi kapaciteti oružanih snaga Severne Makedonije i Vazduhoplovnog vinga (Воздухопловен ВИНГ), odnosno ratnog vazduhoplovstva koje je sada organizovanu u NATO ving (wing), jedinicu ranga vazduhoplovne brigade u Vojsci Srbije.

Foto: Dragan Cvetić

U gašenje požara su uključeni prema dostupnim informacijama dva helikoptera Mi-8/17 Vojske Serverne Makedonije (APM - Армија на Република Северна Македонија). Zanimljiva je izjava zvaničnika centra za upravljanje krizama (CUK) prema kojoj vojni helikopteri Mi-8/17 ne mogu da lete kada je temperatura viša od 38 C zbog opasnosti od pregrevanja.

Foto: Dragan Cvetić

Makedonija poseduje i tri protivpožarna aviona Air Tractora AT-802 Fire Boss čiji je operater državna Direkcija za zaštitu i spasavanje (Дирекција за заштита и спасување). Prema izveštajima lokalnih medija, zbog naizgled banalnog razloga (nije blagovremeno postignut dogovor sa inače penzionisanim pilotima oko visina njihovih zarada po ugovoru), ove snage su nespremne dočekale požare, ali je problem (urgencijom "odozgo") očigledno rešen i oni su se takođe uključili u borbu sa požarima.

Vlada Republike Hrvatske saopštila je u ponedeljak da je "na osnovu Naredbe potpredsednika Vlade Republike Hrvatske i ministra odbrane Ivana Anušića" odobreno slanje avion Canadair CL-415 iz sastava Protivpožarnih namenski organizovanih snaga sa dve posade u Republiku Severnu Makedoniju radi pružanja humanitarne pomoći u gašenju požara".

Hrvatsko ratno vazduhoplovstvo (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo - HRZ) koncentrisalo je svoje snage za borbu protiv požara u Zadru gde u sastavu 855. protupožarne eskadrile  93. krila (vinga)  ima avione Bombardier CL-415 i Air Tractor AT-802 Fire Boss.

Hrvatski protivpožarni avion viđen je kako uzima vodu sa više jezera u Makedoniji: Prespanskog, Mavrova,  Tikveša, Streževa i Kozjaka.

Salinger Igor

MUP Srbije je, kao što smo već pisali na portalu Aero.rs, u Severnu Makedoniju poslao sedam svojih pripadnika i namenski protivpožarni helikopter Kamov Ka-32.

"Na osnovu zahteva Vlade Republike Severne Makedonije za pružanje pomoći u gašenju šumskog požara, Republika Srbija upućuje pomoć Helikopterske jedinice i Sektora za vanredne situacije MUP", rekao je dan pred odlazak helikoptera prema Severnoj Makedoniji potpredsednik Vlade Srbije i ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić.

Foto: Dragan Cvetić

"Helikopter Kamov Ka-32 Helikopterske jedinice MUP-a Srbije danas je bio angažovan na požarištu u Severnoj Makedoniji u rejonu Novo Selo, koji se nalazi blizu granice sa Bugarskom. Gasili smo juče i danas u trajanju od 10 časova ukupnog naleta i u rejon požara smo izbacili negde oko 70 tona vode",  rekao je u četvrtak Branko Popratnjak, pilot Ka-32 HJ MUP Srbije.

Popratnjak se osvrnuo i na izazove visokih temperatura sa kojima su prema navodima CUK problema imali i severnomakedonski helikopteri: "Temperature su visoke, preko 40 stepeni, ali pokušaćemo da se izborimo sa svim tim i nastavljamo dalje naš rad ovde u Severnoj Makedoniji", navodi ovaj iskusni pilot.

MUP Srbije

U četvrtak "tim Ministarstva unutrašnjih poslova uspešno je stavio pod kontrolu i požar u blizini mesta Radoviš, na planini Plačkovica, gde su takođe samostalno sprovodili intervenciju" saopštio je MUP Srbije.

Od početka intervencije do petka tim srpskog MUP-a izbacio je ukupno 157 tona vode na opožarenu površinu.

Podsetimo, Kamov Ka-32 je helikopter ruske proizvodnje koji je specifičan upravo po tome što je dizajniran primarno za gašenje požara, a može da se koristi i za nošenje spoljnih tereta velikih dimenzija i težina i upravo je zbog toga po svojoj konstrukciji drugačiji od ostalih. Nema repni rotor u odnosu na standardne, nego dva noseća rotora.

Turska je u Severnu Makedoniju uputila snage Direktorata šumarstva koje uključuju i namenski protivpožarni helikopter Sikorski Firehawk i dva AT-802 Fire Boss aviona. Firehawk, isto kao i Kamov kada je opremljen sa SP-32 rezervoarom, vodu "crpi" pomocu creva.

Verovatno najzanimljiviji "leteći vatrogasci" koji su došli u pomoć Severnoj Makedoniji stigli su iz Rumunije. Forţele Aeriene Române uputilo je jedan od svojih C-27J Spartan transportnih aviona sa opremom za izbacivanje - bukvalno - vodenih bombi: C-27J Spartan može da prenese 6.000 litara vode (šest kontejnera pri svakom preletu. po izbacivanju, kartonski kontejner sa tonom vode okačen o padobran se otvara i rasipa vodu na požar.

Rumunija je prvi evropski korisnik ovog sistema, nazvanog Caylym Guardian. Proizvođač navodi da kontejneri imaju standardne dimenzije tipa A22 i mogu se koristiti na vazduhoplovima kategorije C-130 i C-27J bez potrebe za posebnom opremom ili modifikacijama.

Takođe, mogu se izbacivati na većim visinama od tradicionalnih aviona za gašenje požara, što "značajno povećava bezbednost misije i omogućava operacije noću"

Rumunski vazduhoplovci iz 90. baze pored Bukurešta pristigli su u Severnu Makedoniju 17. jula. Logistička podrška obezbeđenja je letom aviona C-130 Herculesa.

Severna Makedonija zahvalila se posadama iz zemalja koje su iz vazduha pomagale i još uvek pomažu borbi sa požarima u petak, uručivši im prigodne zahvalnice.

"Hrabrim pilotima iz Rumunije, Slovenije, Hrvatske, Srbije i Crne Gore, koji nam pomažu u borbi protiv vatrene stihije, u znak poštovanja i zahvalnosti za ono što čine za našu zemlju, direktor CUK Stojanče Angelov dodelio je zahvalnice sa prigodnim poklonom karakterističnim za Makedoniju", navedeno je u objavi Centra za upravljanje krizama (Центар за управување со кризи).

(Aero.rs)