Uhvaćen i drugi kineski borbeni avion šeste generacije na probnom letu

Vreme čitanja: oko 2 min.

I drugi kineski borbeni avion šeste generacije bez repa uveliko je u probnim letovima. Novi snimci i fotografije koje dolaze sa društvenih mreža koje koristi Kina prikazuju ovaj put dvomotorni avion vazduhoplovne korporacije u Šenjangu.

Avion koji u ovom trenutku ima nekoliko imena - uključujući Shenyang J-XDS i  Shenyang J-50 prvi put se pojavio u javnosti 26. decembra 2024. godine.

Do sada se ni na jednom video snimku nije jasno video oblik kabine. Široki nos aviona, zajedno sa perspektivom sa zemlje i niskim kvalitetom fotografija, logično je nametao pitanje da li je zapravo reč o bespilotnoj letelici. Na osnovu najnovijih snimaka i slika - to se više ne dovodi u pitanje - zaključuje The War Zone.

Baš kao i njegov "generacijski parnjak" sa tri motora iz vazduhoplovne korporacije Čengdu, o kom je naš portal više puta pisao, i ovaj avion svojim revolucionarnim rešenjima najavljuje značajan napredak u mogućnostima, zaključuje ovaj portal.

U jednom segmentu snimka vidi se veoma aerodrinamičan poklopac pilotske kabine koji se savršeno uklapa sa gornjim delom trupa. Kabine i kokpiti su često kritične tačke za refleksiju radarskih talasa. Smanjivanje njihovog radarskog odraza je ključno za preživljavanje stelt letelice sa posadom.

U ovom slučaju, isti razlozi zbog kojih je poklopac kabine do sada bio teško uočljiv — teško ga je videti iz nižih uglova — takođe pomažu u smanjenju šanse da ga uoče radarski sistemi pozicionirani ispod, bilo na zemlji ili na nižim visinama.

Maksimalna visina letenja ovog lovca nije poznata, ali bi trebalo da bude prilično visoka kako bi se maksimizirao njegov učinak, kao i domet senzora i naoružanja.

I dalje nije poznato da li avion ima jednog ili dva člana posade. Poklopac kabine izgleda prilično dug, što bi moglo da ukazuje na raspored sa tandem posadom.

Bočna perspektiva takođe daje bolji osećaj za veličinu i oblik novog aviona. Njegov prednji deo trupa u obliku dijamanta, sa izraženim prelazom trupa blizu kabine, takođe je jasno vidljiv. Ispod nosa se vidi izbočina koja bi mogla predstavljati višestruko-facetiranu optičku i/ili infracrvenu ciljnu sondu (IRST sistem), sličnu onoj na kineskom J-20 i američkom F-35.

Izduvni otvori aviona su verovatno vektorski upravljivi, veoma slični rešenju sa američkog F-22 Raptora. Ova konfiguracija omogućava balans između male radarske vidljivosti, performansi, agilnosti i naročito stabilnosti, s obzirom na to koliko jedan taktički lovac bez repa može biti aerodinamički nestabilan.

Kina prikazuje svoje koncepte vektorskih mlaznih motora još od 2022. godine, a model prikazan na sajmu u Džuhaju (na snimku gore) veoma podseća na ono što sada vidimo na novim fotografijama aviona J 50.

(Aero.rs)