204. vazduhoplovna brigada: Čuvari neba nad Srbijom

Vreme čitanja: oko 4 min.

Vazduhoplovna brigada nastavlja tradiciju slavnog 6. lovačkog puka, koji je herojski branio Beograd od napada nacističkih snaga iz vazduha 1941. godine

Vojni aerodrom Pukovnik-pilot Milenko Pavlović, Batajnica. Vojna svečanost. Kao i svake godine, obeležen je dan 204. vazduhoplovne brigade, u znak sećanja na 2. decembar 1949. godine, kada je formiran 204 lovački avijacijski puk. Svečanost je održana dan ranije, u petak, jer je 2. decembar subota - neradan dan.

U istom stroju Vitezovi, Kurjaci sa Ušća, Rode i Pegazi.

Iza stroja izloženi vazduhoplovi bazirani na najvećem vojnom aerodromu u Srbiji: najnoviji Airbus C295MW, o kome smo više puta pisali;  školska Utva Lasta na kojoj budući piloti stiču svoje prve letačke veštine; pouzdani helikopter Mi-17V5 koga smo nebrojeno puta videli u humanitarnim misijama gde god je bilo potrebno; školsko-borbeni G-4 Super Galeb i naravno MiG-29, najsavremeniji i najpotentniji borbeni avion u srpskom vazduhoplovstvu, rezervisan samo za najbolje od najboljih - za pilote prve kategorije u vojnoj terminologiji.

U hangaru je i helikopter Gazela, koji ove godine proslavlja pola veka u službi jugoslovenskog i srpskog RViPVO. Nije malo, za vazduhoplov, štaviše, za svako poštovanje.

Salinger Igor / MC Odbrana
Iznad francuski elegantne "dame u godinama" (Gazela je francusko-britanski helikopter, proizvođen po licenci u SFRJ),  transparent sa natpisom 50 godina službe, siluetom helikoptera i amblemima Pegaza i 204. vazduhoplovne brigade

Gosti, čestitke, nagrade, eskadrile i bataljoni

Komandant 204. brigade pukovnik Milan Elenkov (postavljen na tu dužnost u aprilu ove godine) dočekao je komandanta Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general-potpukovnika Duška Žarkovića, kao i delegacije komande RViPVO, Vojske Srbije, predstavnike SPC, lokalne samouprave, nekadašnje pripadnike i porodice poginulih, kao i mnogobroje prijatelje jedinice.

Sumiraju se rezultati u godini koja je na izmaku. Uručena su priznanja i zahvalnice najboljim pilotima i mehaničarima u znak sećanja na majora Zorana Radosavljevića, još jednog pilota koji je sa Batajnice odleteo u večnost i slavu 1999. godine. Polažu se venci na spomenik "Niko nije rekao neću".

Salinger Igor/MC Odbrana
Sve je, zapravo, samo sastavni deo života u uniformi pripadnika RViPVO. Tek deo dana je svečanost. A onda slede uobičajeni zadaci kojima se svakog dana bave piloti i mehaničari, pripadnici 204. vazduhoplovne brigade. I to čine bez obzira na to da li su pripadnici 138. transportne avijacijske eskadrile Rode, 252. školsko-trenažne avijacijska eskadrila Kurjaci sa Ušća, 890. mešovite helikopterska eskadrile Pegazi ili verovatno najčuvenije od svih, 101. lovačke avijacijaske eskadrile Vitezovi.

Često ih zabilazi pažnja javnosti, ali moćni i gromoglasni avioni i helikopteri bez njih ne bi mogli ni da polete: na vojnom aerodromu Pukovnik-pilot Milenko Pavlović nalaze se i pripadnici 177 artiljerijsko-raketnog diviziona, 17. bataljona za obezbeđenje aerodroma i pripadnici 24. vazduhoplovno-tehničkog bataljona.

Pripadnici ovih jedinica, jednako stručni i posvećeni u svojim poslovima kao njihove kolege za komandama vazduhoplova,  pružaju podršku na zemlji u najrazličitijim aktivnosti, od točenja goriva, održavanja aviona i helikoptera preko obezbeđivanja aerodroma i letenja - bilo od ptica, životinja ili nezvanih posetila do pripremanja hrane i prevoza ljudstva, da pomene bar neke.

Od aviona Messerschmitt i Hurricane do MiG-29

Današnja 204. vbr nastala je 15. novembra 2006. godine, kada je integracijom svih jedinica RV i PVO koje su bazirale na aerodromu Batajnica - formirana 204. avijacijska baza, koja je posle interne reorganizacije 2011. dobila naziv 204. vazduhoplovna brigada.

U sastav brigade tada je ušla 177. vazduhoplovna baza, 204. lovački avijacijski puk, 252. lovačko-bombarderska avijacijske eskadrila iz 98. lbap, 677. transportna avijacijska eskadrila, 890. mešovita helikopterska eskadrila i jedno odeljenje 353. izviđačke avijacijske eskadrile.

Ova vazduhoplovna brigada nastavlja tradiciju slavnog 6. lovačkog puka, koji je herojski branio Beograd od napada nacističkih snaga iz vazduha 1941. godine.

(File)" ids="4595798,4595791,4595794,4595800,4595797,4595805,4595804,4595802,4595808,4595792" safe="true">

Šesti lovački puk bio je sastavljen od 32. vazduhoplovne grupe (tri eskadrile koje su u aprilskom ratu dejstvovale sa ratnog letišta Prnjavor kod manastira Krušedol u Sremu)  i od 51. vazduhoplovne grupe (tri eskadrile koje su dejstvovale sa letišta u Zemunu).

Piloti ovog puka su tokom aprilskog rata uspeli da obore više od 40 aviona Lufwaffe (u zavisnosti od izvora - od 42 do 48, dok je sudbina 10 nemačkih letelica ostala nepoznata).

Prema nemačkim izvorima svaki deseti avion se u svoju bazu vratio sa manjim ili većim oštećenjima kao posledica dejstva jugoslovenskih pilota i PVO.

Deset pilota Šestog puka i jedan pilot Drugog puka položili su svoje živote u borbi protiv 120 nacističkih lovaca i 234 bombardera, tokom operacije Strafgereicht (u domaćim izvorima poznata pod nazivom kazna ili odmazda) koja se odvijala pod direktnom komandom general-pukovnika Aleksandera fon Lera.

Prvog dana aprilskog rata poginuli su piloti Šestog puka Miloš Žunić, Karlo Štrbenk, Dobrica Novaković, Dušan Borčić i Živica Mitrović (2. lovački puk). Dan kasnije, živote su položili Miho Klavora, Vladimir Gorup, Branislav Todorović, Jovan Kapešić, Milivoje Bošković i Milutin Petrov. 

Istorijat aerodroma 

Gradnja aerodroma u Batajnici (koji od juna 2019. nosi ime ratnog komandanta 204. lovačkog avijacijskog puka koji je dao svoj život u odbrani otadžbine 4. maja 1999. nad Valjevom) trajala je četiri godine: od 1947 do 1951. 

Osnovna namena ovog aerodroma bila je baziranje jedinica koje bi uzele učešće u neposrednoj odbrani Beograda od agresije iz vazduha. Tokom agresije NATO zemalja na SR Jugoslaviju aerodrom je napadnut 25. puta i pretrpeo je teška oštećenja.

Danas je na samom aerodromu situacija mnogo bolja: SMATSA je izgradila je novi, savremeni toranj za civilnu i vojnu upotrebu, napravljeni su novi hangari za čuvanje letelica, piste su rekonstruisane, a pre nekoliko godina je urađena kompletna rekonstrukcija sistema svetlosne signalizacije.

Do skoro je aerodrom Pukovnik-pilot Milenko Pavlović bio jedini aerodrom sa dve betonske piste u našoj zemlji.

(Aero.rs)

Teme

Pošaljite komentar
Sve vesti iz rubrike aero.telegraf.rs